Att vara cyklist innebär mycket och för många är det nog en livsstil. Innan man är en fullfjädrad cyklist är det ett antal faser man ska gå igenom, såsom följande:
1. SPD-vurpa
Det här med SPD-vurpor, att bromsa in och sedan inte komma loss från pedalerna, är ett vedertaget uttryck i cykelkretsar. Handen på hjärtat har förmodligen alla cyklister råkat ut för denna pinsamhet någon gång, säkert även Cancellara och Vos. Jag ”lyckades” med denna bedrift redan på min första racerrunda. Hojade glatt fram till en korsning med stopplikt. Bromsar sakteliga in och när jag står still slår det plötsligt mig: shit, jag vet inte hur man klickar ur pedalerna – och så var den vurpan ett faktum.
2. Raka benen
Jag var inledningsvis en motståndare till benrakning, men slutligen gav jag efter för grupptrycket från (cykel)omgivningen. Det är ju snyggt, snabbt och underlättar massagen – är skäl som anges för att legitimera detta.
3. Stil på hjälmen
Först och främst, om du har den goda smaken att hoja landsväg ska du vara väldigt noga med att inte ha en liten skärm fram på hjälmen – om du inte vill få en uppsträckning av en stilmedveten medcyklist som hänvisar dig till att härja i skogen med sådan look. Och apropå hjälmen; se till att placera glasögonbågarna utanpå hjälmskalmarna om du vill att någon ska ta dig på allvar som cyklist.
4. Ju fler hojar, desto bättre
Nöj dig inte med att vara ägare av en racer. Grusvägar är skoj – så skaffa en cykelcross. När du ändå är i farten och hojar lite i terrängen är det förträffligt att även ha en MTB (kanske läge för både 26” och 29” för att vara allsidigt utrustad?). Ska det gå fort mot klockan är det fint med en tempojonne och då får du också anledning att punga upp för ett sånt där coolt dischjul. Att endast nöta tristesstrainer under vintern blir för tråkigt så införskaffa även en velodromhoj för att kunna ha buskul på banan. Och för att verkligen visa kollegorna att du är en tvättäkta cyklist bör du ha en fixie att fincykla med till jobbet. Den dagen då du inte suktar efter ännu en cykel är du inte en äkta cyklist längre…
5. Kaffe – en religion
Kom för tusan inte dragandes med något pulverkaffe och drick det offentligt inför inbitna cyklister, det är som att svära i kyrkan! Bryggkaffe kan – på sin höjd – accepteras, men du bör helst äga en (svindyr) apparat och köpa hela bönor. Tack och lov har tentaplugget här i Uppsala lärt mig att dricka kaffe så att jag inte behöver dricka något i stil med saft ute på distanspassen.
6. Vikthets
Bry dig inte om vad vågen visar när du själv ställer dig där, lägg istället krutet på att bygga ihop en hoj endast med ultralätta komponenter. Att en sadel ska vara skön är ju överskattat, det viktiga är ju att den sparar dig 20 gram (och därmed är tre gånger så dyr).
7. Carbon – det givna valet
Det räcker inte med att nöja sig med att ramen är i carbon. Nejnej, ALLT ska vara i carbon! Givetvis är även sadeln, pedalerna och dojjorna i carbon. Det spelar ingen roll om carbonet är det optimala materialet just för ändamålet – det ska ändå vara det självklara valet!
8. Aerodynamik
Lyssna särskilt på marknadsföringsargumentet att hojen är så aerodynamisk att den sparar dig x antal watt. Perfekt, då kan du nöta färre antal tröskelintervaller under vintern och hoja lika fort ändå – minst. Kolla på proffsen som kör med aerohjälmar, som sägs spara dig en sekund/kilometer. Att de aerodynamiska egenskaperna är testade i vindtunnlar och att vindriktningen som ska spara 20W åt dig kanske aldrig råder ute på vägarna, är bara att strunta i. Att kitta sig aero är snyggt, coolt och ger en sjuhelsikes placeboeffekt!
9. Watt
Det stannar inte vid att du köper ett watt-vevparti som kostar mer än en mellanklassracer. Nästa steg är att lära sig ett helt nytt språk (säg hej till TSS, NP och IF) och analysera kraftkurvor i tid och otid.
VARNING: detta inlägg kan innehålla spår av ironi/skämtsamhet. I själva verket drömmer jag om en fin kaffemaskin, sparar till en velodromhoj och tycker att wattbaserat is the shit. Det är väl allt detta (och mycket mer) som skapar en cykelkultur och gör det så förbaskat skoj att utöva denna sport=)!
Detta roliga filmklipp visar också hur det är att vara cykelnörd:
Senaste kommentarer