Kolla pulsen!

Redan igår kväll fick fröken order av coachen inför dagens cykling. ”Fröken håll ned pulsen. Du ska ha 60% i zon 2 och 40% i zon 3 och inget alls i fyra och fem”

Det här är inte lätt för en fröken, som i normal fall, oberoende av om hon cyklar själv eller sällskap brukar  ha huvuddelen av sin runda i zon 3 och alltid 3-10% i zon 4.

Fanns mer tryck i benen…

 

 

Vet ni hur konstigt det kändes att hålla koll på pulsen hela rundan? Att inte trycka på fast det fanns krafter i motvinden och att hålla ned pulsen i medvinden och när pulsen började stiga sakta ned eller byta växel. Det stred mot frökens hela väsen!

 

Så här gick det

Måste dock erkänna att det samtidigt var en behaglig känsla att inte känna sig kräkfärdig en endaste gång och att inte sätta nytt rekord i att flåsa. Fröken rullade 67 km utan problem (årets längsta solorunda) och kände sig pigg när hon kom hem.

Hur det gick…. Ja, fröken anser att hon klarade utmaningen från coachen. Det blev 58,9 i zon 2 och 40,8 i zon 3 och resterande tiondelar hamnade i zon 1. Coachen däremot gav fröken bakläxa. Hm…. hur petig får en coach vara?