Idag var det inte helt lätt att bestämma sig för träningsform. Jag ville hoja medan vädret gjorde gällande att det var bäst att hålla sig inomhus. Efter mycket om och men fick det bli att leta sig iväg till gymmet, som den solskenscyklist jag är.

Jag var inställd på att gymma idag och hade packat med mig träningsväskan. I regel är det nämligen så att mina träningsblock ser ut enligt följande: cykel, gym, cykel och vila – upprepa. Efter gårdagens spurtträning med David Mayer på velodromen var det således dags att lyfta skrot. Dock är det på intet sätt så att min träning står skriven i sten, är det så att jag känner för någon annan träningsform låter jag lusten styra. Solskenet och det allmänt sköna vädret mitt under dagen gjorde mig bra sugen på en cykelrunda efter jobbet. Satte mig i bilen, körde halvvägs hem och såg fram emot någon timmes trampande, men när jag möttes av mörka moln och regn fick det bli att vända inåt stan igen och utföra styrketräning i Borlänge Atletklubbs lokaler.

IMG_3849

Det fick bli ett tungt pass (mestadels 3-6 reps) med fokus på ben och bål, de två viktigaste områdena att träna som cyklist. Genomförde följande övningar:

Djupa knäböj

Marklyft

Utfallssteg

Latsdrag

Ryggresningar

Brutalbänk

Hjulet

Rotationer med vikt (bålövning)

Förutom att vara velig har jag även känt mig lite dement under dagen. I morse tyckte jag mig vara duktig som bredde smörgåsar och kokade ägg att ha som mellis, men den matlådan gjorde föga nytta ståendes hemma på diskbänken… Min glömska visade sig ånyo när jag skulle dressa om i gymmet. Tyckte att shaken kändes väldigt lätt och kunde bittert konstatera att jag hade slängt ned shaken i ryggsäcken utan att fylla på med proteinpulver. Jaja, det är väl bara att inse att minnet inte är ens starka sida och börja med kom-ihåg-lappar=).

IMG_3850

Smarrig middag ikväll bestående av hemlagad pytt-i-panna