På söndag är det dags för Östgötaloppet, årets tävlingspremiär för mig och många andra svenska cyklister. Vissa har kanske lagt om träningen radikalt på slutet för att hitta storformen, men för egen del har jag mer eller mindre tränat på som vanligt här under veckan.

Jag känner mig lugn inför det blåsiga loppet nere i Linköping. Under vintern har trivts med träningen, söndagens träningstävling var ett visst formkvitto och jag går in i tävlingssäsongen med lågt ställda krav på mig själv. Jag har ingen anledning att stressa upp mig och hetsköra intervaller in i det sista i tron att det skulle göra mig flera procent bättre.

Nu har jag precis avverkat ett sedvanligt tredagarsblock och imorgon är det dags för vilodag. På det stora hela är det som vilken träningsvecka som helst förutom att det fått räcka med ett gympass (annars blir det två pass/vecka). Så här ser veckans upplägg ut:

Mån: vila

Tis: 2,5h ”solskensrull” med några kortare intervaller

Ons: 75 min gym, helkropp

Tors: 2h cykel, blandning av tröskel- och backintervaller

Fre: vila

Lör: 60-90 min ”benväckning” (rull med några 30 sek intervaller)

Sön: Östgötaloppet

Morgondagens vilodag kommer bland annat ägnas åt cykelrengöring, allmän inventering av materialet och det viktigaste av allt, att raka benen. Nog för att jag har trappat ned min cykelsatsning, men att komma till tävling med orakade påkar finns inte på kartan, det vore både extremt fult och direkt respektlöst mot cykelkulturen;)!