Efter gårdagens skruvande och lätta minipass på tempohojen var det så dags att gasa på mer idag och se vad P3an (och kanske framförallt jag) går för. Resultat: ett fint entimmespass i det härliga vårvädret med två tempointervaller, bitvis trevlig fartkänsla och ett konstaterande att inställningarna fungerar helt okej.

TTbjörklinge3

Varken högprofilare eller disc idag…

TTbjörklinge4

 …Men i alla fall tempokruka, som sägs göra en del för farten. Nackdelen är den obefintliga ventileringen, badade i svett mot slutet av passet…

TTbjörklinge5

…Och så snabba skoöverdrag. Kanske även ska nämna benvärmarna, som dolde mina orakade ben. Till på onsdag måste jag verkligen fixa till påkarna, att komma med orakade ben till tävling är en lika stor stilmiss som att gå på nobelmiddagen med linne och trasiga jeans;)!

Om det fanns ett pris för Sveriges tråkigaste cykelsträcka skulle Uppsala-Björklinge på gamla E4an vara en given kandidat – om jag fick bestämma. Det är en enda LÅNG raksträcka upp till rondellen i Björklinge, det bjuds inte på någon direkt kupering och tycker inte heller att landskapet är så sexigt. MEN ska man köra tempoträning är det faktiskt klockrent, det är bara att lägga sig på pinnarna och mosa på samt att vägrenen är så bred att man inte behöver vara rädd för att blåsa bort av vindsuget från en fet lastbil som kör om med en decimeters marginal.

 TTbjörklinge

Hade sällskap av den vasse löparen Jonas Örarbäck, som numera också är triathlet. Var en mycket fin vårdag för hojande. Strålande solsken och inte så tuff vind (för att vara Uppsala alltså).

Ut ur stan blev det uppvärmningsrull och från brandstationen var det sedan dags att dra igång tempointervallerna. Först en långsam på 37 knyck i motvinden och en desto snabbare med vinden i ryggen på 46 blås. När det vankas SMACK-tempo på onsdag ska det i alla fall gå snabbare. Då blir det snabbare utrustning (läs disc, högprofil fram och tempodräkt) och framförallt tävlingstagg. Idag var det kontrollerad nivå under tröskeln – på onsdag blir det all-in i 12 km. Om jag går i mål och inte är så trött att jag vill däcka i första bästa dike har jag inte tagit i tillräckligt mycket=)!

TTbjörklinge2

Dagens lunch, en röra av fullkornsris, tonfisk, turkisk yoghurt, tomater och broccoli. Ett hett tips om du vill sno ihop en enkel och nyttig måltid är att alltid ha tonfiskburkar hemma, perfekt att kunna plocka fram när du inte vill spendera flera timmar i köket