Jag fick häromveckan ett reklamutskick som bland annat innehöll följande budskap: det säkraste sättet att få träningsresultat är att träna mer. Efter att förra året ha varit övertränad/utbränd i fem månader ifrågasätter jag sådana uttalanden.

När jag såg rubriken ”öka träningsvolymen och få bättre resultat” reagerade jag genast. Klickade fram artikeln och undersökningen som sådan ifrågasätter jag inte. Är det så att man i dagsläget gymmar en gång i veckan kommer du med största säkerhet förbättra dina träningsresultat genom att gå upp på två styrkepass. Detsamma gäller om du går från två till tre cykelpass, eller vad du nu ägnar dig åt för idrott.

Dock funderar jag kring vilka som faktiskt tar till sig dessa budskap. Tror ni att trebarnsmamman på 45 bast, med krävande heltidsjobb och som är glad över att få in två spinningspass i ”livspusslet” kommer träna mer för att det sägs ge bättre resultat? Knappast! Jag tror snarare att det är de som redan ligger på fem-sex pass/vecka och som har elitambitioner som är villiga att trappa upp i jakten på prestation.

Hur går det om man ökar på träningsvolymen från en nivå som i dagsläget tänjer på de fysiska och mentala gränserna? Ja, det kommer gå åt h-vete. Det kommer inte märkas direkt – överträning tar lång tid att bygga upp (och lika lång tid att återhämta sig från) – men efterhand kommer signalerna om att kroppen närmar sig källaren. I ”bästa” fall blir konsekvensen enbart att prestationen försämras – i sämsta fall drabbas du av ett tillstånd som påverkar allt, precis allt, i din tillvaro.

Istället för att uppmana till upptrappad träningsvolym borde man se till helheten för att uppnå bättre resultat. Träna genomtänkt, ät vettigt, maxa återhämtningen (sömn, avkoppling etc.) och kanske anlita en utbildad tränare tror jag är en klart bättre lösning än att addera på ett par träningstimmar bara för sakens skull.

Min slutsats hittills av denna säsong är följande: träna mindre och få bättre resultat!