Inför säsongen kunde jag aldrig tänka mig att jag skulle stå på startlinjen till ett motionslopp. Dock kunde jag inte motstå frestelsen att köpa en startplats till Siljan Runt. Dels ska det bli skoj att hoja med Continental Test Team igen och dels kommer det vara välgörande med ett långt fartpass inför Solleröloppet på midsommar.

Som dalmas ligger det nära till hands att ta sig an Siljan Runt, 160 km (inklusive Orsasjön), och det är ju extra trevligt om man kan notera en skaplig tid också. Faktum är att jag aldrig har varit särledes snabb runt länets största sjö. När jag ställde upp 2010 – mitt allra första cykellopp – hade jag Sub5-ambitioner. Klockan stannade på 4.57, alltså hade jag ett ganska lagom mål då. Årets efter tokbonkade jag och fick kasta in handduken med tre mil kvar. 2013 noterade jag min hittills bästa tid, 4.08, och förra året blev det ingenting eftersom det gick elitrace samtidigt.

IMG_4382

Tänkte att denna dalahäst ska få sällskap

Med startplatsen ordnad kändes det givet att vända till till Conti-gänget, snabbingarna som jag körde Vätternrundan med 2014. Om det inte hade varit för att mastern ledde dem på omvägar senaste upplagan av Siljan hade det blivit en ny rekordtid. Med en extra sväng på 4-5 km noterade de ändå 3.44, vilket är ruskigt snabbt. Nu är tanken att det ska tas revansch för förra årets fadäs och faktiskt bli ett nytt tidsrekord. För de som sedan ska köra Vätternrundan (Sub7) är detta också det riktiga genrepet inför de 30 milen.

Personligen är jag lite nervös, det känns pirrigare än inför Arlanda Test Track då jag tävlade i elitklass. Det är inte det att loppet kommer bestå av massa mjölksyra, utan det är snarare distansen som jag har respekt för. 16 mil – med en snittfart på 43-45 blås – tar onekligen ut sin rätt. Är det något som jag har tappat denna säsong så är det uthållighet, helt enkelt för att jag bedriver mindre distansträning.

Trots att motionslopp är något helt annat än tävlingar – här kör man ihop som ett jättelag snarare än att grilla sina konkurrenter – ser jag detta som en nyttig genomkörare inför Solleröloppet om två veckor. I längd är loppen ganska likvärdiga och nyckeln vid båda tillfällena kommer vara att hiva i sig sportdryck och bars så fort tillfälle ges. Om jag inte sköter vätske- och energiintag kommer det vara morsning och good bye efter 10-12 mil…

IMG_4381

Väderprognosen kunde helt klart ha varit bättre! Får hoppas att regnet har dragit över tills vi ska starta kl 06.55 imorgon